Airbagurile,  cum ne protejeaza in caz de accident?

airbag accident auto
5/5 - (1 vote)
Share Button

De-a lungul anilor, centurile de siguranta au fost singurul sistem de protectie pasiva in interiorul masinii. Au existat o multime de controverse cu privire la siguranta lor, in special atunci cand sunt transportati copiii. In timp utilizarea lor a devenit obligatorie intr-o multime de tari.

Primele airbeguri au devenit cunoscute in anul 1980. Pornind de la lansarea lor in anul 1998, toate masinile noi vandute in Statele Unite trebuiau sa fie echipate cu airbaguri frontale pentru sofer si pasager, mai tarziu fiind instalate in scaune si usi. Astazi potrivit statisticilor, airbagurile reduc riscul de deces in cazul unor accidente frontale. Airbagul este proiectat pentru a reduce la zero viteza de deplasare a pasagerilor, eliminand sau reducand severitatea leziunilor. Acestea functioneaza numai in conditii extrem de dure, deschizandu-se in spatiul dintre ocupant si volan sau bord, intr-o fractiune de secunda.

Sistemul airbaglui este format din perne realizate din tesatura de nailon subtire, pliate si plasate in volan sau in tabloul de bord, si de asemenea in scaunul sau usa masinii. Perna, activata printr-un senzor in cazul unei coliziuni, emite o forta egala cu izbirea intr-un zid de caramida la viteza de 15-25 km/h. La declansarea airbagului exista o reactie intre acidul de sodiu si nitratul de potasiu in urma caruia este eliberat gazul de azot, airbag-ul umflandu-se cu eliberare de azot.

Chiar si cu progresele tehnologice, airbagurile pot salva vietile numai atunci cand se utilizeaza si centura de siguranta. Acestea se deschid cu o mare viteza care pot rani o persoana care sta foarte aproape de ele. Prin urmare este foarte bine sa te protejezi si sa te asezi la o distanta de cca 25 cm fata de volanul soferului sau de bord in cazul pasagerului din dreapta.

Activarea airbagului are loc numai la impact, si numai anumite airbaguri sunt activate, in functie de directia a impactului. In cazul in care forta de impact depaseste un nivel predeterminat, senzorii de impact transmit un semnal catre unitatea de control. In urma prelucrarii datelor, senzorii unitatii de comanda determina necesitatea si timpul de raspuns a sistemului, precum si a altor componente pasive de siguranta.

Airbagurile frontale se declanseaza in urmatoarele conditii: utilizarea excesiva a fortei de impact frontal, lovirea unui obiect solid robust, aterizare dupa salt, impactul oblic in fata masinii. Acestea nu se deschid in cazul impactului din spatele masinii sau a impactului lateral.

Conditia de declansare a airbagurilor laterale si scaun, este excesul vitezei de impact lateral. Algoritmii care declanseaza airbagurile sunt in mod constant imbunatatititi, din ce in ce mai complexi, algoritmi moderni care iau in considerare viteza vehiculului, rata sa de decelerare, greutatea pasagerilor si localizarea acestuia, utilizarea centurilor de siguranta precum si prezenta unui scaun pentru copii.

Aproape fiecare sofer, atunci cand doreste sa cumpere o masina, acorda prioritate vehiculelor echipate cu airbaguri, fiind constient de protectia si functia acestora, precum si de riscurile aferente intalnite pe sosea.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată.